PlopsaFansite op FacebookPlopsaFansite op TwitterPlopsaFansite op YouTubePlopsaFansite op InstagramPlopsaFansite op FlickrPlopsa.com
HOME|NIEUWS COEVORDEN|COO|DE PANNE-Theater-Aqua|HASSELT|HASSLOCH|PLOPSA GROUP
PARKGIDS|ATTRACTIES|RESTAURANTS|WINKELS|DOSSIERS|PRAKTISCHE INFO
PlopsaFansite > Plopsa Coo > Dossiers >
Een waterval vol geschiedenis

De Watervallen van Coo zijn, met honderdduizenden bezoekers per jaar, zonder meer de bekendste watervallen van België. Aan de voet ontstond in de jaren '50 dan ook een toeristische attractie die een graantje wilde meepikken van dit succes. Aanvankelijk opende het park als Télécoo, maar sinds de overname door Plopsa kennen we het park beter als Plopsa Coo.

Jaarlijks vinden honderdduizenden toeristen uit binnen- en buitenland de weg naar Coo, een deelgemeente van het grotere Stavelot. Een bezoek aan de Watervallen van Coo is dan ook één van de must-do's bij een bezoek aan of een doortocht door de Belgische Ardennen. Aan de voet van de toeristische trekpleister ligt sinds midden jaren '50 een attractiepark, dat we tegenwoordig kennen als Plopsa Coo.

Het ontstaan van de waterval(len)

De watervallen zijn niet door de natuur ontstaan, maar werd door de mens ontwikkeld in twee fases. De kleine waterval, de rechtse als je kijkt vanaf Plopsa Coo, is ontstaan voor of in de 15de eeuw om een rad van een lager gelegen korenmolen in werking te kunnen houden. Door het ontbreken van specifieke historische gegevens is het moeilijk om een nauwkeurige datum te bepalen. Een vroegste vermelding van de waterval dateert uit 1483.

Het gebouw waaraan het rad gelegen was bevond zich tussen de Waterval en de kerk van Coo, waar tegenwoordig het restaurant Au Vieux Moulin gelegen is. Hoewel de naam het wel doet vermoeden, is het niet duidelijk of het gaat over hetzelfde gebouw. Ver-scheidene historische postkaarten geven er geen duidelijk beeld over.

De grotere waterval, de linkerkant, kwam er in (vermoedelijk) 1650. De tweede zijde kwam er vooral om de Amblève te ontlasten en de kans op overstroming te verminderen. Het was in die tijd niet ongewoon dat Petit Coo te kampen had met ernstige overstromingen bij hevige regenval.

 Weetje | De Watervallen van Coo zijn 15 meter hoog.

Ontstaan toeristische site

In de 20e eeuw werden de Watervallen steeds populairder. Aan de voet ervan kwam er een restaurant met, op en rond het terras, verschillende speeltoestellen. Midden jaren '40 werd een belangrijke esthetische wijziging doorgevoerd aan de brug boven de watervallen. Tussen de twee watervallen in verscheen een toren, waarin tot voor enkele jaren de plaatselijke toeristische dienst gevestigd was.

De eerste echte stap naar een uitbreiding van de toeristische activiteiten kwam er in 1955 wanneer Gaston Dugardin, toenmalig professor geschiedenis en geografie in Spa, de toelating kreeg om een stoeltjeslift (Télésiège) te bouwen op de site. In de daaropvolgende jaren pakte het park uit met attracties als een kartingbaan (foto rechts), een minigolfparcours en werd het aanbod speeltoestellen flink uitgebreid.

De belangrijkste stappen naar een volwaardig pretpark werden gezet door Didier Dugardin, die in 1976 in de voetsporen van zijn vader Gaston trad. De naam Télécoo werd geïntroduceerd en bezoekers werden in de jaren '80 verwend met nieuwigheden als de Oldtimers, de twee Bobslee-banen (1986 en 1987), het Wildpark (1989) en achtbaan Roller (1989).

Daarna bleven de grote investeringen uit - op boomstamattractie Splash na. Het bleek de voorbode voor wat iedereen kon vermoeden; de familie Dugardin was naarstig op zoek naar een investeerder of overnemer van het park. Het park bleef einde jaren '90 over als één van de twee Belgische parken in familiehanden. Walibi Wavre en Bellewaerde kwamen in handen van de Amerikaanse groep Premier Parks en Meli Park kwam dan weer in handen van Studio 100 en de Vlaamse Media Maatschappij.

Weetje | "Je suis ouvert à toute négociation!" waren de woorden waarmee Didier Dugardin in 2000 aan de krant L'Echo bevestigde dat Télécoo te koop staat.

Overname door Studio 100

Het duurde uiteindelijk nog tot 14 december 2005 voor het park van eigenaar veranderde. De nieuwe eigenaar werd Studio 100, wat voor het bedrijf een strategische stap was om de figuren ook in het Franstalige landsdeel te lanceren of hun bekendheid te vergroten.

Belangrijkste wapenfeit tijdens het eerste seizoen onder de vlag van Plopsa was het aanpassen van het entreesysteem. Bezoekers krijgen er voortaan de keuze om te betalen per attractie of voor een all-in-formule met toegang tot alle attracties te kiezen.

Op 11 juli 2006 veranderde het park van naam. Télécoo werd Plopsa Coo, wat ook het startschot betekende voor een reeks investeringen aan de bestaande infrastructuur en de toevoeging van nieuwe attracties. Vieux Coo (2007) zorgde, met gebouwen vormgegeven naar de typische architectuur uit de streek en centraal een ouderwetse draaimolen, voor die nieuwe wind.

De volgende jaren werd het park ook de thuisbasis voor de figuren van Studio 100 met bijvoorbeeld de Octopus waar Piet Piraat centraal staat (2008), de Mega Mindy Flyer (2010) en spinning coaster Vicky The Ride (2011 - foto rechts).

Postkaartjes
   
Referenties
BRONNEN/REFERENTIES
- L'Echo - "Télécoo prêt à se vendre, mais à quel investisseur?" (Link)
- Wikipedia - "Cascade de Coo" (Link)
- PlopsaFansite - "Studio 100 neemt Télécoo over" (Link)

MET DANK AAN
- Dienst Toerisme Coo/Stavelot
 

Deel deze pagina:

 
 
Dossier
Snelgids
 
Laatste nieuws
Your PHP installation appears to be missing the MySQL extension which is required by WordPress.